【一次精通一單字】Feel
δ 國中基礎英語2000,動詞篇
δ 一次搞定Feel, Feeling, Felt

封面故事
We have to feel our way towards economic reform.
(經濟改革必須摸著石頭過河 – 鄧小平)

中國從1980年起改革開放,當時百廢待舉,缺乏經驗和人才,國家主席鄧小平挺身而出,中國改革開放,大家必須摸著石頭過河!

三十多年下來,中國大陸靠著摸索,Feel Its Way,已經是完全不同的氣象,下一步就是人文素質的提升。

鄧小平對大陸經濟的貢獻,可比當年的蔣經國,在台灣農業時代就知道台灣的未來是電子業,現在的領導人呢?台灣的未來在哪裡?薪資二十年不變,就知道這群人是什麼料!

註:摸著石頭過河是陳雲在1950年提出,1980年和鄧小平共同發表聲明,成了鄧小平的名言,同年,鄧小平公開指責毛澤東,必須對文化大革命對中國帶來的浩劫負責!

cover  


【動詞的Feel】
∂ Feel,感覺,不規則動詞,過去式和過去分詞都是Felt

摸額頭
She felt my forehead and told me I had a temperature.
(她摸我額頭告訴我說我發燒了)

Img269856338  

感覺有沒有好一點?
Do you feel a little better?

Dog_big  

摸起來很、感覺起來很…
Your hands felt soft.
(你的手很軟)
This film felt dirty.
(這部電影感覺有點色)

How-to-get-soft-hands  

感覺似乎是,用feel as if
You face feels as if I owe you a million.
(你的臉看起來好像我欠你幾百萬似的)

images  


感覺很像,用feel like
Your house feels like heaven.
(你家就跟天堂一樣)
I feel like a loser.
(我感覺自己很沒用)

loser-personal-permission-640x426  


常用詞:feel like (doing) something,想要、打算
Do you feel like another cold one?
(要再來一杯冰啤酒嗎?)
If you feel like giving up, remember why you started.
(如果你想要放棄,想一想當初為什麼要開始)
Sometimes I really feel like crying.
(有時候我真的想哭)

cry  


常用詞:feel one’s way, 慢慢摸索
She felt her way across the room.
(她慢慢摸索走出房間)
Taiwan is still feeling its way towards future.
(台灣還在摸索自己的未來)

blindfolded  


常用詞:Feel Free,請隨意
Please feel free to ask questions.
(有問題就問)
My door is always open, so feel free to leave.
(我的門永遠都是開著,想離開請自便)

Door_is_always_open  


常用詞:Don’t Feel Oneself
感覺身體不舒服、不自在、不開心
I don’t feel myself today.
(我今天覺得身體不太舒服)

i-dont-feel-me-myself-today-ahmed-bayomi  


常用詞:Feel one’s Age,感覺年齡大了
Looking at those young guys makes me feel my age.
(看著這些年輕人,讓我覺得自己老了)

peliculas-infantiles-up  


常用詞:Feel-Good,感覺很爽的
* feel-good是形容詞,通常拿來形容好笑的電影或讓心情愉快的音樂
* a feel-good film/program/music (好玩的電影、電視劇、音樂)
This is not a feel-good movie. If you want to feel good, go get yourself a foot massage.
(這不是一部讓你看了爽的電影,如過你要爽,去足底按摩 – 紐約遇到愛)

woman-jumping-588x400  


【Feel的動詞片語】
Feel Someone,如果搭配不同介係詞,完全不同意思:
∂ Feel her 感受她(身體或心理)
∂ Feel for her 同情她
∂Feel her out 探聽她的意思
∂ Feel her up 愛撫她的身體


動詞片語:Feel For someone
對人表示同情
I really feel for you.
(我對你深感同情)
I feel bad for you.
(我覺得你好可憐喔)

FBFY-8.12  


動詞片語:Feel Out someone
摸索打探某人的意向
I’m feeling out the boss about this matter.
(我在摸索老闆對這件事的立場)
I’m going to feel her out if she likes me.
(我設法打探她是否喜歡我)

dating_bar_getty_xlarge  


動詞片語:Feel Up someone
親熱愛撫
My dad came in when my boyfriend’s feeling me up.
(我男朋友在愛撫我的時候我爸爸進來 – 男人百分百)

dscf6650-1024x682  


動詞片語:Not Feel Up To something
沒動力做、不想做
After the accident, I didn’t feel up to driving.
(車禍之後,我再也不想開車)
I just didn’t feel up to going.
(我就是不想去)

not_interested  


【名詞的Feel】

觸覺的Feel
I like the feel of the wool felt.
(我喜歡羊毛毯的觸感)
I miss the feel of your touch.
(我懷念你碰觸我的感覺)

etsy-featured-shop-feel-felt-001  


氣息和特質的Feel
The old paintings have a modern feel.
(這些老畫作富有現代感)
The shoes have a vintage look with a modern feel.
(這雙鞋具有古典的現代感)

afew-store-sneaker-reebok-gl-6000-flash-red-flat-grey-13  


常用詞:by feel,靠摸索、靠觸摸
I found my keys in the dark by feel.
(我摸黑找到鑰匙鑰匙)
The cable guy found the light switch by feel.
(第四台小弟靠摸索找到電燈開關 – The Cable Guy, 1997)

The-Cable-Guy-DI  


常用詞:have a feel for something
有某方面的天分
I think I start to have a feel for golf.
(我掌握到高爾夫的訣竅了)
Practice will give you a feel for it.
(練習就會讓你有感覺)
You don’t have to be a mathematician to have a feel for numbers.
(不是數學家才對數字有天份)

practice_golf  


【名詞的Feeling】
∂ 名詞的Feeling和Feel的區別在於,Feel是肉體的感覺、Feeling偏向心裡的感受
∂ 單數或複數都可以,用feelings會讓人覺得感受很多,用feeling則是感受很深
personal feeling (個人感受)
guilty feelings (罪惡感)
gut feeling (直覺)
mixed feelings (憂喜參半、百感交集)

mixed-emotions  


Feeling可以當作「觀感」
* public feeling,民眾觀感
How’s general public feeling about the mayor’s new policy?
(一般民眾對市長新政的觀感如何?)

640_9dcc48b99db798c406b22f0729b9e08d  


Feeling還可以當作「氣息」
Nanjing has a strong feeling of history.
(南京有很濃厚的歷史氣息)

2012115110421738_big  


感覺很強烈,用strong
I have a strong feeling that she is the one.
(我有很強的感覺,她就是我要找的人)

do-i-love-him  


關心別人的感受,用considerate
Fiona was never considerate of my feelings.
(Fiona從不顧我的感受)

rak8  


傷人家的心,用hurt
You hurt my feelings.
(你傷我的心了)

hurt feelings  


寫下自己的感受,用put
Jim can easily put his feelings into words.
(Jim可以很輕鬆地把感情化成文字)

KBqNCt35zkq2Ip4gGzJu6xlUlMCaj3zScath0HEFw5A=  


常用詞:have a feeling,有感、覺得
* 覺得是真的、感覺事情會發生
* 搭配不同的形容詞,有不同的感

I’ve got a feeling that tonight is going to be a good night.
(我覺得今晚一定會很棒 – 黑眼豆豆I Gotta Feeling)

Gotta-Feeling  

I have a sneaking feeling that this banana is not right.
(我感覺這香蕉似乎不太對勁)
* sneaking,鬼鬼祟祟的,感覺不對勁sneaking feeling

corn-bush  

I got a sinking feeling that I was making a mistake.
(我有種不祥的感覺,我好像錯了)
* 整個心往下沉,不詳的感覺sinking feeling

29b1076  


常用詞:have feelings for someone
心裡喜歡某人
I still have feelings for my ex.
(我對前任還是有感覺)

670px-Tell-Your-Ex-You-Still-Have-Feelings-for-Him-Step-16  


常用詞:have a feeling for something
對某方面特別有感受力、特別有一套
I have a feeling for Jay’s music.
(我特別能體會周杰倫的音樂)
I have a natural feeling for making money.
(我天生對賺錢有一套)

Make-Money-on-the-Internet  


常用詞:with feeling,情緒激動
The Chairman Chiang spoke with great feeling about the invasion of Japan.
(蔣委員長對日本侵略發表慷慨激昂演說)

1412120004321227--ss  


常用詞:ill feeling,反感、敵意
* 通常用複數 feelings
* 搭配介係詞 towards
‘Sorry. No ill feeling?’ ‘Not at all.’
「不好意思,不會反感吧?」「不會」
I have no ill-feelings toward you.
(我對你沒有成見)
Sakura’s ill-feelings toward Crayon have yet to subside.
(櫻桃小丸子對蠟筆小新的反感還沒有停止)

ill feeling  


常用詞:Fellow Feeling,同情
* 對同一類的人心有戚戚
* Fellow,夥伴、同夥
As an only child myself, I have a fellow feeling for you.
(同樣是獨生子女,我對你感同身受)

fellow feeling  


常用詞:no hard feelings,請別見怪、無惡意
No hard feelings for my silly joke.
(請別見怪我開這個白癡玩笑)
Fine by me, no hard feelings man. We cool.
(我沒事,不會怪你的,我們沒事了)

Fine+by+me+no+hard+feelings+man+_2249bf07442779e8029123daadd2e76f  


常用詞:the feeling is mutual,感覺是互相的
* mutual,共同的,發音['mjutʃuəl]
Fiona doesn’t like me, and the feeling was mutual.
(Fiona不喜歡我,我也不喜歡她)

getting-along1  


【名詞的Felt】
Felt居然可以當名詞?毛毯,可能是毛毯摸起來很有Fu

Wool Felt,羊毛毯

WoolfeltSelection3  

Fur Felt Fedora,絲絨軟呢帽

johnny-depp-and-stetson-sovereign-temple-fur-felt-center-dent-fedora-hat-gallery   

 

 

arrow
arrow
    全站熱搜

    Verb Master 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()