【一天精通一單字】Dare
Dare(大膽)是口語裡非常靈活的詞,語法靈活、用法靈活,相當難以掌握,今天請喜劇大師萊斯里尼爾森來詮釋這個字~

封面故事:
How dare you dare me when I “how dare you?”
(當我說你好大膽子,你好大膽子敢威脅我)

根據真實電影絕命追殺令(The Fugitive 1993)改編的搞笑電影決命錯殺令(Wrongfully Accused 1998),一段男主角Harrison(萊斯里尼爾森模仿哈里遜福特)和獄警的互槓,是Dare的經典教材

how dare you  

電影原文:
哈里遜: I'm not going to take it any longer. I'm going to fight back. I am going to prove that I am not guilty.
(我不要再忍了,我要反擊,我要證明我無罪)
警衛: Shut up!
(給我閉嘴)
哈里遜: No! I've been wrongfully accused.
(我不閉嘴!我是無辜的)

* Guard hits Harrison with a baton
(警衛用警棍打哈里遜的頭)

哈里遜: How dare you, sir?
(長官,你好大膽子!)
警衛: How dare you?
(你好大膽子!)
哈里遜: No, how dare you?
(不,你才好大膽子)
警衛: No, no, how dare you?
(不不,你才好大膽子)
哈里遜: How dare you "no, no" my "how dare you?
(你好大膽子說不不我說你好大膽子)
警衛: You dare to dare me?
(你好大膽子敢威脅我!)
哈里遜: How dare you "how dare me", when I "how dare you?", you big pee-pee head!
(當我說你好大膽子,你好大膽子敢說我好大膽子,你這個肥雞雞頭!)


【動詞的Dare】
動詞Dare(膽敢)用法相當靈活,可接受詞,也可不接,可搭配to加動詞,也可以直接接原形動詞,甚至可以當作助動詞do來用,參考下面鐵達尼號Rose和Jack對話(改編):

R: Dare you love me?
(你敢愛我嗎?)
J: I wouldn’t dare.
(我可不敢)
R: I hardly dared hope I will be loved.
(我可不敢有任何期待會有人愛我)
J: Only idiot would dare to love you.
(只有白痴才敢愛妳)
R: I daren’t think so.
(我可不敢這麼想)

dare love me  

常用詞:Dare something
勇於做某件事、帶種做某件事
Will you dare my challenge?
(你敢接受我的挑戰嗎?)
She dares any difficult tasks.
(她勇於接受任何困難任務)

dare diffi  

常用詞:Dare someone
有兩種意思,都是慫恿人,一假一真,但通常都不是什麼好事

∂ 語帶威脅慫恿人,反話,若當真麻煩就大了
Say that again. I dare you. I double dare you!
(再給我說一遍,說啊,我要你說啊)
Go on. I dare you to eat my cake.
(吃啊,我要你吃我的蛋糕啊)

dare you  

∂ 用「激將法」慫恿人,通常是要人做丟臉或危險的事
They dared Jim to ask the new girl out.
(他們慫恿Jim去約那位新來的女孩子)
They dared Jim to drink a whole bottle of whiskey.
(他們激Jim喝掉一整瓶威士忌)
Give me ten more. I dare you!
(再給我走十步,你敢不敢!-永不放棄)

dare you 2  

常用詞:How dare you…
你好大的膽子…
How dare you talk back to me!
(你好大膽子敢跟我頂嘴!)
How dare you say Twilight is better than us!
(你好大膽子居然敢說暮光之城比我們好!)

dare say  

常用詞:Don’t you dare…
警告你千萬不要…
Don’t you dare look down on me!
(千萬不要小看我!)
Don’t you dare close your eyes!
(千萬不要閉上眼睛)

dare close eyes  

※ I dare say 和 Dare I say 區別

I Dare Say…我敢這麼講,可以用I daresay…
I daresay I was the worst bed partner in five continents.
(我敢說我是全世界五大洲最糟的性伴侶)

* 語自Martha Gellhorn,美國小說家、海明威第三任妻子、美國二十世紀最偉大戰地記者

Dare I Say,恕我斗膽
You were, dare I say, the worst bed partner in five continents.
(妳是,恕我斗膽,全世界五大洲最差的性伴侶)

daresay  


【名詞的Dare】
名詞Dare,證明自己有膽量的挑戰

遊戲專用詞:Truth or Dare,真心話大冒險
真心話:失敗者必須要如實的回答勝利者提出的任何問題
大冒險:失敗者必須原則上要做勝利者所提出的任何事情

dare truth  


【動名詞的Daring】
Daring可當形容詞「充滿危險的」、「天不怕地不怕的」、「驚人的」,也可以當名詞「勇敢」或「魯莽」

It was a daring rescue attempt.
(這是一項危險的救援任務)

daring rescue  

Hsu Chi got a daring look.
(舒淇有張天不怕地不怕的臉)

daring look  

It is a daring building.
(這棟建築真是令人敬畏)

daring building  

The flower girl’s daring move goes viral.
(女花童的大膽行徑在網路上爆紅)

daring move  

Your daring may have cost your life.
(當時你的魯莽可能會要了你的小命)

daring  

arrow
arrow
    全站熱搜

    Verb Master 發表在 痞客邦 留言(3) 人氣()